پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 شهریور 1395 ساعت 02:06:: شناسه خبر: 5709

صدای جنوب گزارش می دهد:

نفس‌های مادر مارون به شماره افتاد/ فاجعه زیست‌محیطی در «رودخانه سادات»

تا مادامی که همه دستگاه‌های متولی در این زمینه ورود پیدا نکنند هیچ کاری پیش نخواهد رفت.

خبرگزاری فارس: نفس‌های مادر مارون به شماره افتاد/ فاجعه زیست‌محیطی در «رودخانه سادات»

به گزارش صدای جنوب، «رودخانه سادات» که در مسیر روستایی  با همین اسم در بخش سرفاریاب شهرستان چرام جریان دارد، پس از سرچشمه گرفتن از کوه‌های ساورز و نیر و عبور از حوزه آبریز تنگ سادات و لوداب با تلاقی با «رودخانه میان‌تنگان» به عنوان اولین سرچشمه «رود مارون» محسوب و به همین دلیل به عنوان مادر مارون  از آن یاد می‌شود.

رودخانه سادات به جهت قرار گرفتن در منطقه سردسیری علاوه بر آنکه مناظر زیبایی را در مسیر خود بوجود آورده، باعث رونق کشاورزی و باغداری در این منطقه نیز شده است.

*نفس‌های آخر مادر مارون/ احداث غیرقانونی کارخانه‌های شن و ماسه

در چند سال اخیر اما مادر مارون دیگر نایی برای ادامه حیات ندارد، رودخانه‌ای که دیر زمانی مامن گونه‌های مختلفی از آبزیان و پرندگان  بود چند سالی است که نفس‌هایش به شماره افتاده و بخش زیادی از مسیر این رودخانه به دلیل برخی سودجوئی‌ها به آبراهه‌ای بی‌رمق و تلی از خاک تبدیل شده است.

 آنچنان که از شواهد پیداست تعرض‌های متعدد به بستر رودخانه از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه کارخانه‌های شن و ماسه و آسفالت احداث شده در مسیر آن عملا باعث نابودی اکوسیستم و آبزیان این رودخانه شده است.

*اهمال دستگاه قضایی و امور آب در برخورد قانونی با متخلفان

سیدمجدالدین تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به  اینکه تاکنون اخطارهای متعددی به کارخانه‌های سنگ شکن و آسفالت احداث شده  در این رودخانه داده شده است، عنوان کرد: دست محیط زیست برای برخورد قانونی با این تخلف کوتاه است چرا که نه دستگاه قضایی و نه امور آب و صنعت و معدن به عنوان متولیان امر هیچگونه همکاری در این زمینه نداشته‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چرام افزود: کمبود نیرو و عدم تمکین متخلفان به قوانین باعث شده که  محیط زیست رودخانه‌های  این شهرستان حتی  رودخانه شهر چرام به صورت جدی تهدید شود.

وی با بیان اینکه دست محیط زیست برای  برخورد قاطع با متخلفان در این زمینه کوتاه است، تصریح کرد: تا مادامی که همه دستگاه‌های متولی در این زمینه ورود پیدا نکنند هیچ کاری پیش نخواهد رفت.

تقوی بیان کرد: چندین بار به صورت حضوری در محل احداث کارخانه سنگ شکن و آسفالت رودخانه سادات حضور پیدا کردیم و بر احداث حوضچه برای پساب کارخانه‌ها و حتی انتقال آنها تاکید کردیم ولی صاحبان کارخانه های مذکور تاکنون هیچ گونه همکاری نداشته‌اند.

سیداسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه به جد پیگیر تخلف انجام شده در این خصوص خواهد بود، عنوان کرد: امیدواریم که با همکاری دستگاه‌های متولی در این زمینه  تهدیدات زیست‌محیطی بوجود آمده برای این رودخانه و سایر رودخانه‌های استان برطرف شوند.


ورود پساب کارخانه شن و ماسه به رودخانه سادات

هاشمی وجود کارخانه‌های سنگ‌شکن در بستر رودخانه‌ها را تهدیدی جدی برای آبزیان و اکوسیستم رودخانه‌ها دانست  و گفت: حفظ محیط زیست رودخانه‌ها خط قرمز اداره کل محیط زیست استان است.

*حذف کامل آبزیان رودخانه سادات/ رودخانه‌ای که به تلی از خاک تبدیل شد

ورود پساب کارخانه‌های سنگ شکن و آسفالت  به رودخانه سادات علاوه بر آنکه نشان دهنده ضعف دستگاه‌های ناظر در این زمینه است، به وضوح نشان می‌دهد که صاحبان کارخانه‌های مذکور هیچ دغدغه‌ای جز برداشت‌های بی حساب و کتاب از آورده این رودخانه نداشته و ندارند تا جایی  در اثر این کم‌کاری‌ها اکوسیستم و بستر این رودخانه  به طول حدود ۱۰ کیلومتر از کاملا بین رفته است و هیچ اثری از رودخانه و آبزیان آن وجود ندارد.

*برداشت بستر رودخانه سادات غیرقانونی است/برخورد قاطع با متخلفان

مدیر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز با غیرقانونی دانستن برداشت کارخانه سنگ شکن از بستر رودخانه سادات اظهار کرد: قطعا با این تخلف محرز برخورد خواهد شد.


برداشت‌های بی‌رویه از بستر رودخانه سادات

سید عبدالمنان دانشی افزود: رودخانه سادات از مهم‌ترین رودخانه‌های استان است و اجرای طرح مطالعاتی ساماندهی این رودخانه از اولویت‌های شرکت آب منطقه ای استان است.

وی تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای با هرگونه تعرض به حریم و بستر رودخانه‌ها در هر نقطه ای از استان برخورد خواهد کرد و قطعا در مورد رودخانه سادات نیز علاوه بر رفع تعرض به بستر رودخانه نسبت به جمع آوری کارخانجات سنگ شکن و آسفالت احداث شده در بستر آن نیز اقدام‌های قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت.

حال باید به انتظار نشست و دید که مسئولان امر چگونه و با چه روشی  نسبت به این فاجعه زیست محیطی عکس‌العمل نشان خواهند داد،

البته جدال میان صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه و دستگاه‌های متولی حفاظت از رودخانه‌های استان به سریال دنباله‌داری شباهت دارد که همواره یک پیروز دارد و آن هم صاحبان کارخانه‌ها هستند، کسانی که به هر ابزاری چنگ می‌زنند تا دستگاه‌های منفعل و بی‌انگیزه دولتی  را برای دست درازی هرچه بیشتر به بستر رودخانه‌ها از مسیر خود بردارند  و گاه این دست درازی آنچنان بی‌رویه می‌شود که گویی هیچ دستگاه ناظری در این استان وجود ندارد.

اما ما بنا به وظیفه ذاتی خود ضمن تلاش برای تنویر افکار عمومی در این زمنیه، علاوه بر پیگیری مجدد موضوع  رودخانه سادات، در گزارش‌های آتی  نیز موضوع تهدیدهای زیست محیطی بوجود آمده برای سایر رودخانه‌های استان و برداشت‌های بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها را در دستور کار قرار خواهیم داد، که احساس می شود اهمال دستگاه های متولی در کنار دست درازی‌های متعدد به حریم و بستر رودخانه‌های  استان به دور از چشم همگان فجایع زیست‌محیطی متعددی را بوجود آورده است که دود آن دیر یا زود به چشم همگان خواهد رفت.

قاسم خشت زر خبرگزاری فارس

نظرات

  1. باعرض سلام خدمت مسئول محترم سایت صدای جنوب.برادر,عزیز این مسئله کارخانه شن وماسه سادات خدایی خودتان قضاوت کنیدببینیداین کارخانه هابودندکه این منطقه راآبادکرده همه این ساخت ساز های جدید این جاده ها این مغازه ها که بروی این جاده زده انداین همه اقتصادکه به این منطقه آمده چندین جوان ازاین کارخانه نان می خورند وشغل بدست گرفته اندوقتی جاده بیاد اقتصاد میادوقتی اقتصادبیادبیکاری ریشه کن می شودبه هرحال فرهنگ میاد وقتی فرهنگ بیاد عدالت میاد ببخشید داخل این نقطه نظرها نمیشه به وضوح همه چیزگفت به هرحال تا خرابی نباشد به یقین آبادی نمی شود.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت