پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 مرداد 1395 ساعت 12:05:: شناسه خبر: 5506

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت :

چهار اثر میراث فرهنگی باشت برای مرمت نیازمند تامین اعتبار است

وی افزود: یکی دیگر از آثار تاریخی و دیدنی باشت نیازمند صیانت، اثر تاریخی دو گور دو پا است و این اثر تاریخی متعلق به دوره ساسانی است

پایگاه خبری صدای جنوب:

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: چهار اثر میراث فرهنگی این شهرستان برای مرمت نیازمند پنج میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای جنوب ،رحیم خردمند روز شنبه در گفت و گو باخبرنگاران افزود: این آثار شامل سه بنای تاریخی پل بریم، چهار صفحه خان احمد و دوگور دوپا و اثر طبیعی درخت کهنسال لار برای بقا نیازمند پنج میلیارد ریال اعتبار است.
وی اظهار کرد: پل بریم از بناهای به جا مانده از دوره ساسانی با هدف صیانت از میراث تاریخی گذشتگان در سه سال گذشته تاکنون سه بار بخش هایی از آن مرمت شده است، اما مرمت کامل آن نیازمند سه میلیارد ریال اعتبار دیگر است.
خردمند بیان کرد:پل بریم که به صورت طاق های کمانی به هم پیوسته ساخته شده، در روزگار کهن محل عبور ،تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.
این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، کنار روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.
خردمند بیان کرد: بنای تاریخی چهارصفه خان احمد که در ۳۰ کیلومتری شهر باشت قرار دارد و مربوط به دوره اسلامی میانه است نیز نیازمند یک میلیارد ریال برای مرمت است.
وی گفت:استحکام بخشی دیواره ها و طاق، کف پوشی و ساخت پلکان تا بالای تپه از مهمترین اقدام های بازسازی و مرمتی بنای تاریخی چهارصفه خان احمد در سال های گذشته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: درخت سرو کهنسال (در روستای لار) این شهرستان برای بقا نیازمند حصار کشی است که ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای آن مورد نیاز است.
رحیم خردمند با اشاره به عمر دو هزار و ۷۷۰ سالی این درخت که آن را به یکی از شاهکارهای طبیعت تبدیل کرده است افزود: حصارکشی و تعیین حریم محوطه این درخت برای بقا و حفظ در برابر رویدادهای طبیعی مانند باد و ریزش کوه با توجه به بالا رفتن سن آن و عوامل تخریب انسانی ضروری است.
وی قطع درخت یا آسیب رساندن به آن به دلیل ناآگاهی برخی افراد یا حفاری ها را از تهدیدهای این اثر طبیعی منحصر به فرد دانست و گفت: حصارکشی اطراف درخت کهنسال باشت زمینه معرفی هرچه بیشتر آن را نیز فراهم خواهد کرد.
وی افزود: یکی دیگر از آثار تاریخی و دیدنی باشت نیازمند صیانت، اثر تاریخی دو گور دو پا است و این اثر تاریخی متعلق به دوره ساسانی است.
این اثر دو ستون سفید رنگ سنگی بر فراز تپه ای بزرگ و مشرف به دشتی وسیع قرار دارد که برای نشانه و گم نشدن مسیر کاروان ها بکار می رفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: ۴۰ درصد از آثار تاریخی این شهرستان تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رحیم خردمند افزود: ۱۶۵ اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۶۵ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: ۱۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان برای ثبت در فهرست ملی نیازمند تامین اعتبار است.
خردمند ابراز کرد: قشرهای مختلف مردم می توانند با گزارش هرگونه اقدام شامل تخریب، تصرف، تجاوز، ساخت و ساز، حفاری غیرمجاز و یا قاچاق اشیای تاریخی به مسئولان اداره میراث فرهنگی در حفظ مواریث فرهنگی و تاریخی منطقه سهیم باشند.
شهرستان باشت با وسعت بیش از دو هزار و ۹۰۰ کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۱۵ روستا، یک شهر و ۲۱ هزار نفر جمعیت است.
این شهرستان در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت