پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 26 مرداد 1395 ساعت 21:05:: شناسه خبر: 5425

رئیس شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی:

لزوم معرفی شهردار از طریق لیست‌های انتخاباتی

همه ما امروز می‌پذیریم لیست انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی موسوم به لیست امید، چه در تهران و چه در برخی حوزه‌های انتخابیه دیگر خالی از اشکال نبود

پایگاه خبری صدای جنوب:

رئیس شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه لیست‌های انتخاباتی، شهردار مدنظر خود را به مردم ارائه کنند گفت: به نظر می‌رسد وقوع سه رخداد متفاوت با انتخابات دوره‌های قبل شورا می‌تواند منجر به بهبود وضعیت شهرها، شوراها و شهرداری‌ها شود.

به گزارش صدای جنوب،حجت نظری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اولین و مهم‌ترین تغییری که باید نسبت به دوره‌های قبل شاهدش باشیم این است که تمام شهرها همچون تهران به‌صورت لیستی و ائتلافی رأی دهند اظهار کرد: معتقدم این ائتلاف یا لیست باید توسط نیروهای سیاسی و مشخصاً اجتماع احزاب تنظیم و به جامعه ارائه شود، اما درعین‌حال لیست نهایی می‌تواند لزوماً همگرایی نیروهای همفکر سیاسی نباشد. برای نمونه ممکن است لیستی با محوریت نگاه خاصی به توسعه یا بخشی‌هایی از مدیریت شهری تنظیم شود.
وی در ادامه افزود: این ائتلاف چند حسن دارد. یکی اینکه نمایندگان منتخب مردم در شوراها از پیش می‌دانند به دنبال چه هستند. همین‌طور مردم هم می‌دانند آن‌ها قرار است چه‌کاری انجام دهند. لذا از ابتدا برای آن هدف یا برنامه تلاش خواهند کرد و دیگر بهانه‌هایی مثل اختلاف‌نظر اعضا یا کارشکنی اعضای مخالف یا بهانه‌هایی از این‌ دست بی‌معنا خواهد بود. حسن دیگر آن است که تنش میان نمایندگان مردم در پارلمان شهری کمتر شده و فضای روحی جامعه که از اخبار سیاسی و اجتماعی تأثیر می‌گیرد، به سمت آرامش می‌رود.

این عضو هیات اجرایی حزب اعتماد ملی همچنین خاطرنشان کرد: همه ما امروز می‌پذیریم لیست انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی موسوم به لیست امید، چه در تهران و چه در برخی حوزه‌های انتخابیه دیگر خالی از اشکال نبود. به عقیده بنده بخش اعظم آن مشکل به دخالت افراد در بستن لیست بازمی‌گردد که راه برون‌رفت از این بحران، نقش پررنگ‌تر احزاب است. حداقل حسن حضور احزاب این است که اگر برگزیده‌ای از لیست، خلاف تصمیم جریان به گزینه مخالف رأی داد می‌دانیم باید از چه کسی پاسخ بخواهیم! طبیعی است که این اشکالات باید رفع شود و ما باید با استمرار یک حرکت خوب، طی کردن این راه درست را یاد بگیریم. سال‌ها طول می‌کشد تا روند دموکراسی از طریق اصلاحات نهادینه شود و تنها راه رسیدن به یک جامعه مطلوب هم حرکت در سایه تدبیر و آرامش است. ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که پیشنهاد معرفی شهردار توسط لیست با پیشنهاد دولت در لایحه جامع مدیریت شهری مبنی بر انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم کاملاً متفاوت است. حتی شاید بتوانم بگویم من با پیشنهاد دولت مخالفم؛ چون ظرفیت های قانونی پیرامون شوراهای شهر، در عمل این نهاد را در حد صرفا انتخاب کننده شهردار تنزل داده است. درحال حاضر در خیلی مواقع شاهد هستیم شهردارها چندان حرف شنوی از شورا ندارند. حالا اگر شهردار مستقیم هم انتخاب شود که دیگر واویلاست و باید فاتحه شوراها را خواند.
نظری ادامه داد: دومین رخدادی که به نظرم جای آن تا به امروز در انتخابات شوراهای شهر خالی بوده، معرفی شهردار منتخب است. زمانی که شما یک لیست به ملت معرفی می‌کنید، به نظرم طبیعی و حق مردم است که بدانند شهردار منتخب آن لیست چه کسی خواهد بود. مردم در این حالت به یک بسته برنامه‌ریزی و اجرایی رأی خواهند داد نه صرفاً به چند شخص حقیقی که تصمیماتشان پس از راه‌یابی به شورا نامعلوم است. چند روز پیش آقای رئیس‌جمهور فرمودند مشکل کشور ما نبود شفافیت است و این معضل باید حل شود. دو پیشنهاد اخیر یعنی انتخابات لیستی و نیز معرفی شهردار مدنظر هر لیست، نوعی شفافیت پیشینی را به دنبال دارد.

این عضو شورای هماهنگی جوانان جبهه اصلاحات با اشاره به اینکه سومین رخدادی که به نظر اهمیت زیادی دارد، جوان‌گرایی در لیست‌هاست، تصریح کرد: شعار جوان‌گرایی در این مملکت زیاد سر داده می‌شود؛ اما متأسفانه فاصله حرف تا عمل بسیار است. به نظرم با توجه به رویه نسل‌های قبلی نسبت به مناصب، حتی اگر تمام افراد حاضر در یک فهرست را هم جوانان تشکیل دهند انتظار زیادی نیست.

وی افزود: برعکس تبلیغاتی که بزرگ‌ترها برای ماندن در رأس امور انجام می‌دهند و می‌گویند جوانان تجربه و توان لازم را ندارند، به جرات می‌توانم ادعا کنم ما جوانانی در کشور داریم که هم به لحاظ تخصص و هم به لحاظ توان مدیریتی، چیزی از نسل خود کم که ندارند هیچ، در خیلی موارد توانمندتر نسل قبلی هستند. لذا به نظرم اعتماد به نسل جوان که البته به‌واسطه کنار نرفتن نسل‌های قبلی، به‌سختی می‌شود جوان خطابش کرد، می‌تواند به اتفاقات خوب و استفاده از پارادایم‌های روز دنیا در شیوه برنامه‌ریزی و مدیریت منجر شود.

رئیس شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر بنده این سه اتفاق می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ انتخابات ایران باشد. طبیعی است که در کنار این موارد ، تخصص گرایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. منتها این امر بدیهی است و چیز جدیدی نیست. نیاز به تأکید ندارد که مدیریت شهری، به یک سری تخصص‌ها نیاز دارد که بهتر است اعضای شورا به آن تخصص‌ها مجهز باشند. موارد دیگری هم هست که می‌تواند منجر به حضور و مداخله بیشتر مردم در تعیین سرنوشتشان شود. برای نمونه در برخی کشورها حتی کاندیداها گزینه علی‌البدل خود را نیز معرفی می‌کنند؛ یعنی اگر فرد نماینده به هر دلیلی نتواند به مسئولیت خود ادامه دهد، مردم از پیش به جایگزین او هم‌رأی داده‌اند؛ یعنی پکیجی کامل‌تر از پیشنهاد بنده. منتها به نظرم این مورد چون نیاز به تغییر قانون دارد، در حال حاضر امکان تحقق نداشته باشد. علت این هم که روی صحبتم با شهرها بود، این است که ساختار انتخاب شونده و انتخاب‌کننده در شهرها و روستاها کاملا متفاوت است و باید برای روستاها برنامه‌ای مجزا و شاید متفاوت داشت.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت