پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 مرداد 1395 ساعت 08:05:: شناسه خبر: 5167

مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان:

نرخ بیکاری دربین دانش آموختگان کهگیلویه وبویراحمدی ۲۹٫۱ درصد است

ارمغانی تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیکار در استان را ۱۵ هزار و ۶۵۴ نفر و تعداد فارغ‌التحصیلان شاغل را ۳۷ هزار و ۳۳۱ اعلام کرد/ ۶۴۴ کارگاه تولیدی در استان با میانگین سه هزار و ۲۰۱ نفر اشتغال‌زایی به طور کامل راکد هستند.

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب: 

آیت ارمغانی  گفت: بر اساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیکار در این استان ۱۵ هزار و ۶۵۴ نفر  و  تعداد فارغ‌التحصیلان شاغل در این استان نیز ۳۷ هزار و ۳۳۱ نفر است.‌ وی  تعداد جوانان بیکار سنین ۱۵ تا ۲۴ سال در استان را نیز ۶ هزار و ۳۰۶ نفر اعلام کرد.

به گزارش صدای جنوب، به نقل از ایرنا، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد میزان نرخ بیکاری فصلی در استان را هم اکنون ۱۷٫۷ درصد اعلام کرد و افزود: شهرستان گچساران با ۲۲٫۳ درصد بیشترین و شهرستان دنا نیز با ۱۱٫۹ درصد کمترین نرخ بیکاری در استان را دارند.
ارمغانی نرخ بیکاری در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه، بهمئی، لنده، چرام و باشت را نیز به ترتیب ۱۷٫۸، ۱۶٫۵، ۲۰٫۶، ۱۷٫۶،  ۱۵٫۱ و ۱۵٫۷ درصد ذکر کرد.

ارمغانی اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد تغییر ساختار جویندگان کار و جابجایی این ساختار از افراد دیپلم و زیر‌دیپلم به دانش‌آموختگان دانشگاهی با انتظاراتی به مراتب بیشتر و نبود تناسب بین رشته‌های دانشگاهی و نیازهای بازار کار استان است.

وی عنوان کرد: طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی راهکاری مناسب در این راستا بوده و الگوی توانمندسازی، اشتغال‌پذیری و کارآفرینی دانشجویان نیز از مهمترین راهکارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی است.

ارمغانی ابراز داشت: این الگو مجموعه‌ای از اقدام‌های منسجم و نظام‌مند است که به آشنایی گسترده و علمی دانشجویان با بازار کار و ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و بازار کار منجر می شود.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: فرصت‌های شغلی در این استان محدود و استان نیز فاقد صنایع مادر است و تنها راه ایجاد فرصت‌های شغلی توسعه سرمایه‌گذاری با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی خواهد بود.

ارمغانی گفت: بخش خصوصی چالش‌های مربوط به خود را دارد و علاوه بر ضعف مالی سرمایه‌گذاران بومی و بالا بودن هزینه‌های تولید در مقایسه با سایر استان‌های کشور به دلیل کمبود زیرساخت‌های تولید از قبیل حمل و نقل، انرژی و نارسایی‌های فضای کسب و کار نیز بخش عمده‌ای از مشکلات بخش خصوصی و از دلایل کمبود فرصت‌های شغلی در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: دریافت تسهیلات بانکی از دغدغه‌های اصلی فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است و بیش از ۷۰ درصد واحدهای اقتصادی این استان به دلیل داشتن مشکل سرمایه در گردش غیرفعال و یا در سطحی پایین تر از ظرفیت فعالیت می کنند..

ارمغانی اظهار کرد: فضای کسب و کار از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی است که خارج از کنترل مدیران بنگاه‌هاست.

وی عنوان کرد: در زمینه راه‌اندازی کسب و کار وجود قوانین پیچیده، موازی، متناقض و غیرشفاف و بروکراسی طولانی موجب شده تا علاقه‌مندان بنگاه‌های اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد با مشکل مواجه شده و به سمت اقتصاد غیررسمی هدایت شوند.

ارمغانی وضعیت بنگاه‌های تولیدی در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات را در استان نامطلوب توصیف و یاداور شد: از مجموع۱۶۲۱ کارگاه تولیدی در استان ۶۴۴ مورد آن با میانگین سه هزار و ۲۰۱ نفر اشتغال‌زایی به طور کامل راکد هستند.

وی تصریح کرد: ۱۹۸ مورد با ۲۱۵۴ نفر اشتغال‌زایی نیز نیمه‌فعال و ۳۵۴ مورد هم اکنون با ظرفیت کامل مشغول فعالیت است.

ارمغانی افزود: ۶۲۳ کارگاه تولیدی با میزان۴۹۵۰ نفر هم اکنون زیر ظرفیت خود کار می‌کنند.
وی با بیان اینکه ۵۲ طرح و کارگاه تولیدی در بخش‌های مختلف با پیشرفت بالای ۸۰  درصد در سطح استان در حال اجرا هستند، گفت: میزان اشتغال‌زایی این تعداد طرح نیز ۱۳۸۴ نفر براورد شده است.
وی ابراز داشت: ۹۵ طرح  با اشتغال‌زایی  ۱۴۱۲ نفر و میانگین پیشرفیت فیزیکی بالای ۵۰ درصد نیز در حال اجراست.

ارمغانی تصریح کرد: در صورت فعال شدن واحدهای راکد و بهره‌برداری از طرح‌های تولیدی در حال اجرا در استان حدود ۱۰۹۴۷ نفر اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد. که در صورت تحقق این مهم نرخ بیکاری در استان از ۱۷٫۷ درصد به کمتر از ۱۱٫۸ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس امار اعلام شده ثبت احوال جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون بیش از ۷۰۳ هزار نفر است. کهگیلویه وبویراحمد با یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و ۱۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

منبع: ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت