پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 تیر 1395 ساعت 17:04:: شناسه خبر: 3930

گزارش؛

ولنگاری فرهنگی در تلگرام/ مسئولان خواب و جوانان در فضای مجازی رها

یکی از نرم افزارهایی که اخیرا برای کمک به کاربران تلگرام در کشور رایج شده اقدام به معرفی گروه‌ها و کانال‌ها می‌کند؛ گرچه در موقع ثبت نام کانال و یا گروه رعایت قانون کشور برای کاربران الزامی است اما هیچ تضمینی نیز برای محتوای کانال‌ها و گروه‌های ثبت شده نیست.

پایگاه خبری صدای جنوب:

گسترش نرم افزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی علی‌رغم همه فرصت‌های ایجاد شده در کشور سبب به وجود آمدن برخی از تهدیدات امنیتی – اجتماعی و نوعی از ولنگاری فرهنگی شده است.

با ظهور تلگرام در بین اپلیکیشن‌های ارتباطی بسیاری از ایرانیان به این نرم افزار مهاجرت و از امکانات آن استفاده کردند اما گسترش روز افزون استفاده مردم از این اپلیکیشن سبب ظهور نرم افزارهای کمکی جدیدی شد که تهدیدات اجتماعی و ولنگاری فرهنگی را گسترش داد.

یکی از نرم افزارهایی که اخیرا برای کمک به کاربران تلگرام در کشور رایج شده اقدام به معرفی گروه‌ها و کانال‌ها می‌کند؛ گرچه در موقع ثبت نام کانال و یا گروه رعایت قانون کشور برای کاربران الزامی است اما هیچ تضمینی نیز برای محتوای کانال‌ها و گروه‌های ثبت شده نیست.

با حضور در این گروه‌ها و کانال‌ها به بررسی محتوای این کانال‌ها و گروه‌ها به عمق کارگردان شبکه ها پی می بریم.

متأسفانه بسیاری از این گروه‌ها برای چت‌ با کاربران کاربرد دارند که راستای فعالیت آنها بیشتر ساعات پایانی شب تا ساعات ابتدایی صبح است.

برخی از این گروه‌ها و کانال‌ها به صورت شبکه‌ای مدیریت می‌شوند که در بسیاری از آنها ارسال مطالب منافی عفت عمومی آزاد است. ارسال استیکرهای ضد اخلاقی، معرفی کانال‌های مستهجن و دوستی با جنس مخالف از جمله کاربردهای این گروه‌ها است.

یک کارشناس رسانه می گوید : عضویت در گروه‌های بی محتوا برای چت و دوستی بیشتر آسیب‌ها را متوجه قشر جوان می‌کند؛ معمولا افراد بین ۱۵ تا ۲۷ سال که اغلب، محصل، بیکار، دانشجو و مجرد هستند در این گروه‌‌ها عضویت پیدا می‌کنند.

علی حسینی می‌افزاید: بیش از مسائل امنیتی در این موضوع، مسائل اجتماعی و فرهنگی اهمیت دارند. ارتباط با جنس مخالف به بهانه‌های مختلف، پخش تصاویر شخصی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، قبح زدایی از خطوط قرمز فرهنگی، عادی سازی ارتباط با نامحرم و سوءاستفاده‌های مالی از جمله تهدیدات فرهنگی – اجتماعی در این گروه‌ها هستند.

وی بیان می‌کند: شبکه‌های اجتماعی گرچه در حالت عادی می‌توانند فرصتی برای کابران باشند اما استفاده بیش از حد و استفاده غلط از آنها سبب نوعی سطحی نگری می‌شود؛ سطحی شدن جوانان در جامعه ما نوعی حمله به انقلابی گری و زیر سوال بردن هویت و استقلال جامعه است که این دو نکته از مقدمات جنگ نرم فرهنگی هستند.

این کارشناس رسانه عنوان می‌کند: تغییر سبک زندگی یکی دیگر از تهدیدات این نوع ارتباطات است؛ بیدار ماندن تا پاسی از شب و خوابیدن در طول روز علاوه بر تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی رواج نوعی زندگی تنبل گونه برای جوانان است که به تحصیل و اشتغال آنان لطمه مستقیم وارد می‌کند.

وی معتقد است که فیلترینگ هوشمند، مدیریت صحیح نرم‌افزارهای ارتباطی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی، افشای ماهیت مدیران شبکه‌ای کانال‌ها و گروه‌های مستهجن، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و ایجاد جاذبه‌های واقعی و اشتغال از جمله راهکارهای تغییر نوع استفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی هستند.

حسینی می‌افزاید: ایجاد اشتغال برای جوانان پروسه زمان‌بری است اما سوق دادن جوانان به ورزش و کلاس‌های هنری، توسعه فضاهای فرهنگی – ورزشی در شهر می‌تواند از اوقات بیکاری جوانان بکاهد و کمی از مشکلات اجتماعی فضای مجازی را بکاهد.

وی بیان می‌کند: امروز به نوعی همه مردم استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری را ا ملزومات زندگی می‌دانند اما در حقیقت این موضوع توهمی بیش نیست چرا که در این فضا اطلاعات به صورت محدود و طبقه بندی شده به مخاطب ارائه می‌شود اما عاملی که سبب این نگرش شده، بدون سانسور بودن این فضا است.

این کارشناس رسانه می‌گوید: صدا و سیما باید با ساخت مستندهایی از نحوه دسترسی شهروندان به اطلاعات در اینترنت، نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی و ماهیت گردانندگان این شبکه‌ها به مردم در شناخت واقعی عرصه کمک کند./رهیاب

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت