پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 12 تیر 1395 ساعت 21:04:: شناسه خبر: 3871

یادداشت / مهاجرت نخبگان از کهگیلویه و بویراحمد چرا؟

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان صدای جنوب است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان صدای جنوب می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

نهادهای ذیربط این موضوع را به صورت عادی در دستور کار قرار ندهند و نگاه آن‌ها به این مساله به صورت یک بحران باشد چرا که کهگیلویه و بویراحمد توانایی جذب نخبگان خود را دارد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر با پدیده خروج نخبگان از استان روبه رو بوده و این مسئله باید در اولویت بررسی مسئولین قرار گیرد. با خروج روزافزون نخبگان از استان کهگیلویه و بویراحمد، نه تنها استان از داشتن نیروهای نخبه و متخصص خالی می‌شود بلکه مهاجرت نخبگان، نسل آینده استان را نیز از داشتن نخبه محروم می‌کند.

حضور و تربیت نیروهای نخبه و با مهارت و بکارگیری آنان، موجبات استحکام اساس و پایه‌های هر جامعه‌ای می‌باشد، به طوری که استفاده از نیروهای نخبه ارزش افزوده صنایع و ظرفیت‌های موجود را بدلیل برخورداری از دانش و خلاقیت انسانی افزایش می‌دهد و همچنین باعث می‌شود با بکارگیری این افراد در امر پژوهش و سایر عرصه‌های مرتبط، شرکت‌ها و صنایع استان جایگاه خود را ارتقاء داده و توان رقابت بیشتری در مصاف با رقیبان پیدا کنند.

نخبه فردی است که در محوریت یک فعالیت و با همکاری و مشارکت یک گروه فعالیت می‌کند تا بتواند مشکلات و محدودیت‌های موجود در مسیر علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی را شناسایی و از میان بردارد. با این وجود نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید مسئولین استان برای جلوگیری از خروج آن‌ها تدابیری اتخاذ کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر داشتن منابع و ظرفیت‌های سرمایه گذاری مانند صنعت نفت و گاز، صنعت گردشگری و ظرفیت‌های دیگری نظیر کشاورزی و پتروشیمی می‌تواند هم شرایط ایجاد اشتغال که یکی از مهم‌ترین علل خروج نخبگان از استان است را فراهم کند و هم با ایجاد محیط مناسب جهت انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی نخبگان، از توان علمی آن‌ها استفاده نماید اما متاسفانه با عدم برنامه ریزی و عاجز ماندن از جذب سرمایه گذاریهای لازم برای توسعه استان به بهانه‌های مختلف نه تنها از ایجاد اشتغال جلوگیری می‌شود بلکه زمینه‌ی خروج نخبگان از استان را فراهم و منطقه کهگیلویه و بویراحمد را با همه توان و ظرفیتی که دارد از داشتن نیروهای متعهد و متخصص و دلسوز بومی محروم می‌کنند، لذا مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد باید با همکاری و همفکری با یکدیگر با فعال کردن زمینه‌های سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد راه را برای بکارگیری نخبگان این استان هم در بحث اشتغال و هم استفاده از توان علمی آن‌ها هموار کنند، چرا که با «حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود» و باید نهادهای ذیربط این موضوع را به صورت عادی در دستور کار قرار ندهند و نگاه آن‌ها به این مساله به صورت یک بحران باشد چرا که کهگیلویه و بویراحمد توانایی جذب نخبگان خود را دارد.

دکتر بهمن شجاعی نسب

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت